Odpowiedź na pytanie z poprzedniego odcinka: ten łańcuch miałby 8 oddechów.
![]() |
Diagram 3 |
Czas opisać, w jaki sposób można zbijać nieprzyjacielskie piony i łańcuchy. Otóż zbicie następuje po odebraniu pionowi lub łańcuchowi ostatniego oddechu. Na diagramie 3 pion oznaczony kwadratem ma tylko jeden oddech. Jeżeli ruch należy do czarnego, może on teraz zbić białego piona grając w punkt położony na prawo od tego piona, odbierając mu ostatni oddech. Ma on prawo zdjąć pojmanego piona z planszy jako swojego jeńca. Partia Atari-Go w tym momencie kończy się. Również w pozostałych dwóch sytuacjach zagranie w punkt oznaczony trójkątem powoduje zbicie nieprzyjacielskich pionów. Trzy białe piony u góry planszy i dwa czarne piony po prawej stronie mają po jednym oddechu, więc przeciwnik może jednym ruchem je zbić.
Jak ratować się przed zbiciem? Zwróćmy uwagę na dwa czarne piony po prawej stronie planszy. Jeżeli ruch należy do czarnych, mogą one uratować swoje piony zagraniem w punkt oznaczony trójkątem. Powstaje wtedy łańcuch trzech pionów, który ma aż trzy oddechy. Jest on więc wówczas względnie bezpieczny. Nie zawsze jednak uda się uratować piony w ten sposób. W sytuacji na górze diagramu zagranie białego w punkt oznaczony trójkątem nie zwiększa liczby oddechów białego łańcucha - wciąż mają one tylko jeden oddech i stoją w atari. Czarny może więc je w następnym ruchu zbić.
To wszystkie zasady, jakie są niezbędne do rozpoczęcia gry w Atari-Go. Po nabraniu odrobiny wprawy można się umówić z przeciwnikiem, że gra toczyć się będzie do zbicia dwóch lub większej liczby kamieni. Z czasem dojdziecie do wniosku, że rzeczywistym zwycięzcą jest ten, kto nie tylko zbił więcej pionów, lecz także otoczył swoimi pionami większe terytorium. Ale wówczas nie będzie to już Atari-Go lecz prawdziwe Go...
Szerszy opis zasad gry w Go jest podany w wielu miejscach w internecie, między innymi polecam Zasady Go i Podstawy Go Rafaela Bugajskiego.
Jeżeli dotarłeś czytelniku do tego miejsca i czujesz niedosyt, wiedz, że masz do tego pełne prawo. Zasady przedstawione powyżej to minimum potrzebne, by rozpocząć grę. Ani słowem nie wspomniałem dotąd o zasadzie ko i odmianach tego ko, sytuacji zwanej seki (impas), zasadach robienia dobrego kształtu (katachi), o technikach łapania pionów (geta i drabince), o tsume-go i niezbijalnych grupach, joseki, yose, tesuji, itd. itp. Jesteś czytelniku jak turysta, który obserwuje przez lornetkę olbrzymią górę, o której pisze na tych stronach Milton Bradley i zastanawia się, czy rozpocząć wspinaczkę, czy darować sobie. Zaręczam Ci, że widoki z góry są fantastyczne...
Jak dowiedzieć się więcej o Go? To proste. Jeśli korzystasz z Internetu, przejdź interaktywny kurs Go. Ściągnij sobie z sieci i wydrukuj problemy Janka Lubosa dla początkujących. Zaloguj się na KGS, na pewno znajdziesz tam kogoś, kto Ci pomoże. Jeśli nie masz dostępu do Netu, zajrzyj do któregoś z klubów Go. Więcej wskazówek znajdziesz u Adzia. Do zobaczenia przy goban!
Baduk a ludzkie życie | Zasady Atari Go - początek | Strona główna | Jeśli masz jakieś uwagi, pisz: marcinWYTNIJ_MNIE at go.art.pl |